2016. jan 27.

Melyik pályaudvar mellett fektesd a pénzed ingatlanba?

írta: Szigeti Zoltán
Melyik pályaudvar mellett fektesd a pénzed ingatlanba?

Budapest három fő vasúti pályaudvarából kettőt is a mai belvárosnak olyan területére építették, amelynek ingatlan négyzetméter ára mára már 400-500 ezer forint körül mozog. Ezért az utóbbi években többször is felröppentek hírek a Déli pályaudvar, illetve a Nyugati pályaudvar ingatlanjainak és mögötte lévő sínekkel foglalt területeinek alternatív hasznosításáról. A napokban is újabb hírek jelentek meg, amelyek izgalmas spekulációra adnak lehetőséget, fel is csaptam az ingatlan hirdetéseket, hogy van-e nyomott árú ajánlat, amelyet még ma érdemes megvenni!

Mint az alábbi google maps felvételen látszik, óriási területet foglalnak el a belvárosban a Déli és a Nyugati pályaudvar mögött lévő sínekkel borított területek. Ezek az alacsony presztízsű területek azonban egy városfejlesztési terv megvalósulása esetén nem csak felzárkózhatnak a környék területeinek négyzetméter árához, hanem az új vonzó és divatos funkciók által akár jelentősen túl is szárnyalhaják azt.

capture_1.PNGForrás: google maps

A kettő közül tavaly még a Déli pályaudvar bezárása és az ingatlanok újrahasznosítása tűnt valószínűbbnek. Izgalmas új funciónak hangzott a korszerűtlen egészségügyet is megreformálni szándékozó, az állomás helyén tervezett fővárosi nagykórház terve (bővebben ITT olvasható az index cikke róla). Ezzel szemben a Magyar Hírlap ITT elérhető idei év eleji híre szerint a Vérmező parkosított folytatása foglalhatja el a lebontani tervezett pályaudvari épület helyét. Ha ez az elképzelés valósul meg, akkor a vasúti síneket is felszedik, és a helyükön P+R parkolót alakítanak ki. Ezeknek a terveknek az alapja az, hogy a Kelenföldi pályaudvar képes lenne a Déli pályaudvar jelenlegi szerepét átvenni, amióta azt a 4-es metró gyors és kényelmes összeköttetésbe hozta a belvárosi tömegközlekedéssel. Ezzel szemben a realista ITT olvasható cikke szerint Magyar Mérnöki Kamara Közlekedési Tagozatának elnöksége az átalakítási tervek veszélyeire figyelmeztet. A város délnyugati bejárata nagy forgalmi terhelést fogad, amit csak nagyobb vasúti kapacitással tudna csökkenteni. Az átalakítás ennek éppen az ellenkezőjét érné el. A Déli pályaudvar megszüntetésének ezt a hatását szerintük csak nagy költséggel lehetne kompenzálni, ezért a kamara a Déli felesleges területeinek hasznosítását támogatja csak a vasúti funkció megtartása mellett. A döntést természetesen nem a szakértők, hanem a politikusok fogják meghozni.

A Magyar Mérnöki Kamara szempontjainak jobban megfelel a Nyugati pályaudvar és mögötte lévő területek átalakításáról szóló hír, amelyről a Népszabadság ITT elérhető cikke ad részetes tájékoztatást. Finta József építész  azt nyilatkozta a terület fejlesztési terveiről, hogy az Eiffel által tervezett pályaudvar közösségi tér szerepet töltene be, a Nyugai Liget bejárat lenne, amibe csak egy-két sínpár futna be. A többi sínpár megállna az állomás mögött egy mesterséges domb alá rejtve, a felülépítés ugyanis jelentősen olcsóbb megoldás a szakétők szerint a sínek föld alá süllyesztésével szemben. Ez a mesterséges dombos terület 20 hektárnyi zöld területet jelentene a belvárosban tavakkal, kávézókkal, kisvasúttal és játszóterekkel. A Podmaniczky utca felé füves-fás teraszos elrendezéssel lejtene, és a hatodik kerület jelenleg kevésbé felújított negyedét is jelentősen felértékelné. A kabinet február 10-edikén tárgyal az elképzelésekről, amelyek költségtervein jelenleg dolgoznak. 

Érdemes odafigyelni ezekre a hírekre, mert a városfejlesztési tervek jelentős hatással vannak a közelben lévő lakóingatlanok árára is. Remek példa erre a Ráday utca fejlesztése, amely a kilencedik kerület belső részét az egyik legkeresettebb és drágább belvárosi kerületté emelte fel, vagy akár a Király utca felújítása, ami szintén magával hozta a teljes környék rehabilitációját, és élettel megtöltését, ami az ingatlan árakban ott is megmutatkozik. A Széll Kálmán tér felújítására is évtizedekig vártak a környék lakói és átutazói, de a kivitelezés befejezésével ez a környék is újabb felértékelődésen fog keresztül menni a Mammut, a Millenáris és a Lövőház utca fejlesztései után másodszor. Hogy mikor fogják a két pályaudvar közül bármelyiket megszüntetni és az új funkció által vonzóbbá tenni, azt csak találgatni lehet. Aki viszont hosszú távon keres a pénzének helyet, az valószínűleg nem jár rosszul, ha a kettő közül valamelyik pályaudvar közelében vásárol. Ha választani kéne, akkor talán inkább a nyugati környékén vásárolnék., de nagyon nem egyértelmű...

Szigeti Zoltán

tygertrend.hu

logo-torii-32.png

Szólj hozzá

Ingatlan befektetés