2015. sze 11.

Zajos tolongás a zen kertben - miért érdemes japán stílusban lakberendezni?

írta: Szigeti Zoltán
Zajos tolongás a zen kertben - miért érdemes japán stílusban lakberendezni?

Ahogyan korábbi bejegyzésemben ITT is írtam már erről, a japán lakberendezési stílus egyik alapvonása a harmoniára törekvés, és megnyugvást elősegítő környezet alkotása. Ezen a tulajdonságán merengve eszembe jutott a nászutunkról egy kyotoi élményem, ami érdekesen mutatja be a régi és mai világ különbségét. Van Kyotoban egy nagyon híres zen kavics kert, amit mindenképp meg akartam nézni -, ez látható az alábbi fotón is. A legenda szerint a zen szerzetes akkor éri el a megvilágosodás állapotát, amikor a kertben lévő sziklákat figyelve azokat egy síkban látja. Sejtettem, hogy ez nem fog előfordulni velem, de mégis vonzott a kert, mert tetszett a kialakítás ötlete is, miszerint a szimmetrikusan gereblyézett kavicságy a tengert utánozza, míg a füves szegélyű sziklák a tengert megtörő szigeteket. Elképzeltem, hogy milyen hangulatos délelőttöt fogok tölteni a kert szélén üldögélve a langyos szellőben csodálva a cseresznyfa szirmok reptét a levegőben...


Ez az a kert, ahova a mai tömeges turizmus hatását nem képzeltem oda, aminek én is része voltam. Úgy alakult, hogy a kert szélére sodort az élet még rajtam kívül jó néhány érdeklődőt, amiből a végeredmény a meghitt merengésem helyett ez lett:


A várakozásomhoz képesti csalódásomon túl elgondolkodtató volt látni, hogy mekkora igény van az ilyen nyugodt helyekre, hogy már azok is túl zajosak és tömegessé váltak ahhoz, hogy eredeti céljukat betöltsék. Azt mondják, hogy a legújabb generációk már úgy nőnek fel, hogy a "multitasking", az egyszerre több dologra való odafigyelés az alap beállítottság az on-line központú életükben. Kiváncsi vagyok, hogy ez csak nevelés kérdése-e, de én még nem ilyen vagyok. Nekem nagyon szimpatikus a japánok hagyományos értéke, ami szerint egy dologra figyelnek, amit éppen csinálnak, és azt akár egy élethosszon át tökéletesítgetik. Nem véletlen, hogy ilyen precíz és aprólékos művészet kultúrát teremtettek.
Ez a mentalitás az, aminek jegyében olyan lakásbelső és kert környezetet teremt a japán lakberendezés, ami ösztönzi az elmerengést, a megnyugvást, a kikapcsolódást. Vajon lesz-e erre szükség a jövőben is? Azt hiszem, hogy egyre inkább, hiszen éppen a napunk, a kihívásaink átgondolására szenteljük a legkevesebb időt. Még az üresjáratokat, mint a buszra vagy sorban várakozás pillanatait is mobilon böngészéssel és közösségi jelenléttel töltjük ki. Erre akkor döbbentem rá igazán, amikor tavaly a camino-n sétálva jó érzéssel vegyes elvonási nyugtalanság közepette szoktam hozzá, hogy a mobilomat ne nyomogassam, amikor egyedül sétáltam. Amint leszoktam róla, nagyon jó és építő érzés töltött el.

Úgy gondolom, hogy pont a fenti zen kertes példa bizonyítja, hogy miért egyre népszerűbb az a japán lakberendezési stílus, amely gyökere a mai minimalista és a néhány évtizeddel ezelőtti bauhaus stílusnak is: szükségünk kis szigetekre, ahol még nyugalmat találunk.
A japán a legmegnyugtatóbb lakberendezési stílus, letisztultságával lelassítja és megnyugtatja az embert, aki békét és kikapcsolódást keres.

Szigeti Zoltán

tygertrend.hu

logo-torii-32.png

 

Szólj hozzá

A japán stílus Lakberendezési tippek