2015. júl 31.

OTTHONUNK V. - Hálószoba

írta: Szigeti Zoltán
OTTHONUNK V. - Hálószoba

A mai cikkem a szokásosnál hosszabb, mert a japán lakberendezés magja és lényege a részletekre való odafigyelés általi tökéletes harmónia kialakítása. Részletekről beszélni pedig csak hosszan lehet. Ezeket igyekszem átadni, remélem hasznosan és élvezetesen, mitől lesz egy hálószoba japános hangulatú :)
 
Ahogy előző bejegyzéseimben is ígértem, napról napra bemutatom egy helyiségét a most felújított otthonunknak:
  • Az alaprajzot, az átalakítás koncepcióját, illetve az előszobát bemutató bejegyzésem elérhető ITT;
  • A nappalit bemutató bejegyzés elérhető ITT;
  • A konyhát és az étkezőt bemutató bejegyzés elérhető ITT;
  • A fürdőt bemutató bejegyzés elérhető ITT
  • A kis WC-t és kerámiázott mosdónkat bemutató bejegyzés elérhető ITT;
  • A teraszunkat bemutató bejegyzés elérhető ITT.
A mai napé a hálószoba, és ahogyan azt korábban már írtam ITT, hálószobánk hangulatát a nászutunk ihlette. Nászutunkon hagyományos japán szállásokon, úgynevezett ryokan-okban aludtunk, ahol tehettük. Ez akkor óriási élmény volt, olyan mintha reggelente egy világ túloldalán játszódó mesében ébrednénk, vagy mintha egy múzeum hitelességével berendezett másik világ hálószobájába mennénk haza… Ezt a világot tükrözi most nekünk a hálószoba:
img_0671.JPG
Fotó: Soltész Mátyás
Őszintén szólva annak gondolata, hogy japán stílusban rendezzük be a hálószobát, megvolt már a nászút előtt is, de úgy voltunk vele, hogy nem érdemes előtte megcsinálni, hiszen biztos látunk ott jó tippeket és kiegészítőket! Ehhez képest egy teljesen új világot kaptunk, és meglepődtünk azon is, hogy  mennyire más a japán enteriőr ahhoz képest, ahogyan laikusként gondoltuk. Ennek bizonyítéka a nemezkép, ami az egyetlen "japános" kiegészítő, amit még nászutunk előtt Bobály Katival készítettünk. Ugyanis még ha tudtuk is, hogy a kép témája az idióta kancsal madarakkal inkább gyerekes és ránk jellemző, mint Japánra, de teljes meggyőződésben éltünk akkor még arról, hogy a japán stílusú szobánkat a piros árnyalatai fogják jellemezni. Ezzel szemben ez legfeljebb a japán zászlóra igaz, a hagyományos japán szobát ugyanis inkább a föld-fa-kő színei jellemzik. Nagyon kevés és nem jó képeket találtam az előtte állapotról, egyet teszek fel, mert a hangulat különbséget mégis átadja:



 
Bobály Katiról még érdemes ejteni néhány szót (elérhetősége, munkái ITT). Nagyon tehetséges nemezművész, aki nagy méretű nemezképek készítésével foglalkozik. A Művészetek Völgyében ismerkedtünk meg munkáival, de több száz ezer forintos áruk miatt az álmélkodás után rendre kiszédültünk a kiállításáról. De mégis megragadt, hogy milyen különleges színekkel és pontossággal és karakterrel dolgozik. Különösen a madaras képei tetszettek. Ezért megkerestük néhány év múlva, és meg akartuk venni valamelyik madaras képét, de meglepődve kellett tapasztalnunk, hogy a képeinek többsége már mind el van adva, sok ráadásul külföldre, csak referenciaképpen vannak a honlapon, ő már elsősorban rendelésre dolgozik. Az árat pedig igazolta, amikor megtudtuk, hogy egy ilyen kép elkészítése legalább két-három hét munkája. Az alapanyag árat levonva az már nem is olyan magas havi fizetés…  Kati nagyon jó fej volt, mert még arra is adott lehetőséget, hogy időről időre benézzünk a műhelyébe, hogy láthassuk hogyan készíti a képet, ahol igazi baráti hangulatban látott vendégül minket!
 
Visszatérve a szobánkra, mi jellemzi a japán stílust?
  • Japánban már régóta több ember él egy négyzetméteren, mint a világ egyéb részein, ezért a magyar átlaghoz képest kisebb helyen, és ez alakította ki azt, hogy a kis helyiségeiket több funkcióra is használják a napszaktól függően, és az éppen nem használt "bútorokat" a tolóajtós beépített szekrények mögé rejtik. Így például reggel elpakolják a futonokat, amiken alszanak, és előveszik a párnákat és kis asztalokat, aminél étkeznek.
  • A japán emberek többsége még ha nem is vallásos, de hordozza magában a sintó és buddhista tanok nyugalomra és harmóniára törekvő hozzáállását, ami tükröződik a lakberendezésükön is, ami letisztult, csak a legindokoltabb és odaillőbb díszeket használja, ami erősíti és nem megbontja a helyiség harmóniáját.
  • Ezt a harmóniát erősíti a természetes anyagok látványa, ezért használnak sok fát, bambuszt, tatamit, követ, virágkompozíciót a beltérben, hogy a természet hangulatát kölcsönözzék a lakótérbe.
  • És mindazt, amit fent leírtam, a részletekre aprólékosan figyelve alakítják ki. A japánok nagyra értékelik a kitartó munkát, amit valaki a tökéletesítésre szán, ezért a precíz kivitelezés alapvető. Ez a sziszifuszi odafigyelés teremti meg azt a meglepő harmóniát, ami ezt a stílust jellemzi.
És akkor lássuk, hogy mi ezt hogyan költöztettük Budapestre?
 
Elsőre a legszembetűnőbb különbség a magyar szobákhoz képest, hogy a falak díszlécezést kaptak, amelyek a nagy falfelületeket kisebb geometrikus egységekre bontja, és megnyugtató ritmust ad a szobának. A sötétbarna díszlécek mögött a fal hozzáillő sárga színt kapott.
Ugyanígy a mennyezet sem egy unalmas fehér felület: itt a díszlécezés folytatódik, alatta náddal burkoltuk a mennyezetet. Különleges és szép élmény figyelni az ágyból a textúráját!
img_0696.JPG
Fotó: Soltész Mátyás
A fenti fotón látható szekrény titka, hogy a régi 80-as évekbeli szekrénytestet megtartottuk spórolás és környezetvédelmi megfontolásból, és azt építtettük körbe a rizspapíros tolóajtókkal , amelyeknek díszlécezése kerek egészet alkot a falakéval és a mennyezetével.

Az ággyal szemben került a fa emelvény, amely nem hiányozhat a hagyományos japán szobából. Ezen az emelvényen áll általában az ikebana virágkompozíció, és itt lóg a jellemzően papírra festett kalligráfia vagy japán stílusú festmény. Itt mi elszakadtunk a hagyományoktól, mert a már említett madarakat nem akartuk kizárni még a szobából kiugró eltérő színük ellenére sem. Így most szerintem izgalmasan kilógnak a környezetükből - harmónia felborítása ide vagy oda, ennyi bohókás kivételt megengedtünk.
img_0693.JPG
Fotó: Soltész Mátyás

Az ikebana virágkompozíció helyett szintén elrugaszkodtunk a hagyományoktól, és egy japán stílushoz passzoló indiai komódot vettünk ide az aurából (elérhetőség ITT), és ikebana helyett erre kerül díszhelyre egy bambusz alátétre mindig az aktuálisan legszebben virágzó orchideánk. 
  
A japán stílus egyik szintén jellemző vonása a tökéletességben szándékosan kialakított eltérés, és bár az ilyet minősíthetnénk akár hibának is, de a japánok szerint ez a természetességét adja az összhatásnak. Japánból merítettük az ötletet ehhez is, ahogy az emelvény sarkán az egyik díszlécet egy természetes faággal helyettesítettük. Ezzel vigyázni kell, mert sajnos szú nevű lakók is jöttek vele, mint utóbb, kiderült, ezért le kellett hántolni a kérgét és többszörösen bekenni ellenünk. Most már újra csak mi lakunk a hálószobában!
img_0682.JPG
Fotó: Soltész Mátyás
 
A padlóra on-line rendeltünk japánból tatamit, mert itthon nem találtunk viszonteladót. Annyi az eredetitől való eltérés benne, hogy a kint használt tömött matrac szerű tatami helyett mi csak a felületét rendeltük meg, hogy a vizuális hatást adja, ugyanis az eredeti tatamik ideszállíttatása ésszerűtlenül drágának tűnt Japánból.
Szerencsénk volt, mert a szoba mérete éppen a tatami szabvány mérethez igazítható volt, még a padlóból kijövő fűtéscsövek is elfértek mellette - ezt a sávot ezért felszórtuk nagyobb szemű kavicsokkal, hogy befejezett természetes keretet adjunk a padlónak a tatami mellett. Ez szintén a fenti képen látható.
 
A faág és a kavicságy vonalát követve az ablakok melletti másik sarokba lebegő polcokat terveztünk, amelyek sarkát egy bambusz rúd köti össze. A harmónia megtartása érdekében kevés japán szuvenírünket és néhány raku technikával készített kerámiánkat helyeztük el ezekre a polcokra.

img_0685.JPG
Fotó: Soltész Mátyás
A raku szó jelentése a ráérő idő élvezete, és tipikus japán technika, amely eredetileg egy kyoto-i fazekas család munkáit jelölte. A technika lényege, hogy a hagyományostól eltérő égetés és természetes anyagok használata folytán véletlenszerű hatások érvényesülnek a díszítésen, ezért minden egyes darab egyedivé válik. A szögeletes karámiát például izzó állapotban vettük ki a kemencéből és lófarok szőrt dobtunk rá, amely ráégett, ez adja a mintáját. Amásik kerek tárgy szándékosan máz nélkül készült kívülről, és ez által kő hatású textúrával égett ki. Erről a technikáról bővebben ITT és ITT lehet olvasni.

A második polcon Tóth-Vásárhelyi Réka kokeshi babái figyelik a szobát. Ezek nagyon jellemző díszei a japán otthonoknak, ezeknek hagyományát követi szép kivitelezéssel a magyar művész (további infó róla elérhető ITT)

A legfelső polcunkat egy szakés készlet és egy tokióban nekünk készített kalligráfia dísziti. Utóbbi jelentése: tigris pár Japánban.


A rizspapíros szekrény mellett 3 kép kapott még helyet, amelyeket a japán utunkon készítettünk, és olyan hangulatokat ábrázolnak, amiket a hálószoba megvalósításakor nem tudtunk beilleszteni, de nagyon megszerettünk.
img_0699.JPG
Fotó: Soltész Mátyás

Egy jelentős kivétel van még a hagyományos stílushoz képest a szoba közepén, az ágy. Ugyanis a futon matracoknak nincsen ágykerete, hiszen azokat hagyományosan elpakolták reggel. Mi ennél kényelmesebbek vagyunk, ezért van ágykeretünk, de ezért választottuk ezt a semleges alig látszó ikeás (részletek ITT) ágyat ide, mert az oldalának látványa egybe olvad a matracéval - kis csalás, de kényelmesebb felkelni róla, és praktikus tároló hely van alatta.

img_0675.JPG
Fotó: Soltész Mátyás
Amiről még nem beszéltem, az az esti kivilágítás, ami hangulatossá teszi a szobát. A mennyezeti fő lámpán kívül LED csíkot rejtettünk az ágyvég mögé és a fa emelvény vonalát követő felső álmennyezetbe is. Az ebbe vágott kis világító lyuk madzaggal összekötött bambusz rudakkal nem csak szép és különleges megoldás, de tipikus példája a részletekre való odafigyelő japán lakberendezésnek. Spot világítást kapott a nemezkép is az álmennyezetből, illetve a lebegő polcok is, hogy a dísztárgyak szépen látszódjanak este.
img_0705.JPG

Fotó: Soltész Mátyás


Szigeti Zoltán

 

Szólj hozzá

A japán stílus Lakberendezési tippek